Tuesday, December 5, 2017

Inari

Jag fick flera frågor om klänningen under hoodtröjan i förra inlägget och den ska förstås få ett eget inlägg! Det är en Inari tee dress, samma modell som jag sytt en gång tidigare men då i svart viskos. 

 Det här tyget kommer från Stoff och Stil och jag gillar det skarpt. Är alltid på jakt efter snygga mer "vuxna" tryck på trikåtyger, något som tyvärr är rätt ovanligt. Jag tillhör inte dom som gillar barnsliga tryck till mig själv, hade varit enklare om jag gjort det eftersom det finns väldigt gott om såna mönster på tyger. 

 Den här gången lyckades jag med att inte radera bilden på slitsen i sidan (det gjorde jag förra gången). Här syns den tydligt! Mycket enklare att sy en slits i bomullstrikå än i viskostrikå märkte jag också. Precis som förra gången sydde jag på overlocken fram till 2-3cm innan slitsen börjar och sen sydde jag resten på vanliga maskinen med tvillingnål. 

Jag har inte gjort några ändringar i mönstret mer än att korta av den några cm, märkte på den första jag sydde att den blev lite för lång för mig som är kort. Tyckte inte att en fba behövdes på en sånhär oversizad t-shirtklänning. 

3 comments:

BodilE said...

Kjempefin kjole! Jeg har sett stoffet på Stoff og Stil, men klarte ikke å se om det ble fint i en tunika eller kjole til meg. Nå ser jeg at det er kjempefint, og har veldig lyst til å sy meg noe i det stoffet.

Tyg och otyg said...

Jag har också kollat på det tyget, av samma skäl som du. Skulle du säga att det är lila, eller mer åt rött? Jag har uppfattat bottenfärgen som vinröd när jag sett tyget på S&S hemsida, men nu på dina bilder tycker jag det ser mer lila ut.

Clara said...

Tyg och Otyg: jag skulle säga att det är en kall vinröd, om det nu är möjligt :P. Mer vinröd än lila, ljuset i vår källare där jag fotade är lite konstigt så det kan vara det som gör att det ser mer lila ut på mina bilder.