Saturday, September 16, 2017

Egensydda kaffefilter


Kaffefilter i tyg är något jag sett flera gånger i sygrupper på facebook och jag blev sugen på att testa själv. Jag tog ett kaffefilter i papper som mall, ritade dit en cm sömsmån och sydde sen på overlocken.  Väldigt snabbt projekt och de funkar fint att använda! 

Jag tog spillbitar av tyger jag hade hemma, det blå är ett mellantjockt bomullstyg (tänkt för quiltning) och de svarta är double gauze. Double Gauze varianterna är rätt mjuka och lämpar sig bäst för 1-2 koppar, de viker sig lätt annars och det är ju ingen höjdare. 

Det här är den första varianten jag gjorde så tyget blev felvänt - det är alltså INTE den på bilden ovan, overlock-kanten ska sitta neråt i hållaren. Men felvänt tyg blev ju rätt snyggt ändå när det sitter i bryggaren :).

Efter användning har jag bara sköljt av dem och hängt på tork på diskstället. Då och då har jag kokat upp dem på spisen för grundligare rengöring.

1 comment:

Sanna said...

Hej Clara! Inte riktigt relaterat till denna post men du verkar ju expert på att sy bekväma klänningar så tänkte fråga om du har några förslag på nybörjarvänligt mönster om en vill sy en klänning i liknande stil som de du brukar göra? Gjorde i stort sett mitt första syprojekt i helgen vilket var koftans stickspåse, så på den nivån är det. Gillade speciellt din version av teahousedress :)