Thursday, April 6, 2017

Groove

Den här klänningen sydde jag för kanske två månader sen och sen dess har den varit en klar favorit. När den är ren använder jag den! Lika mjuk som en pyjamas men ser ändå ut som ett riktigt plagg. 

Mönstret heter Groove dress och jag har sytt en precis likadan i barnvariant till Astrid tidigare. Till mig själv valde jag att sy den i viskostrikå och det är supermysigt, men vad jag inte tänkte på är att viskostrikå töjer sig REJÄLT på längden i en klänning som pga vidden är rätt tung. Så när jag provade den första gången slutade den plötsligt nere vid fötterna! Fick klippa av den en rejäl bit och då försvann ju tyvärr en hel del av vidden. Nästa gång jag syr den (för det kommer bli fler gånger) kommer jag korta av mönstret i livet en bra bit istället så att jag får behålla vidden. 

När jag syr kläder gör jag numera nästan alltid en FBA (förklarar vad det är i det här inlägget) men på den här klänningen visste jag verkligen inte hur jag skulle göra. Så istället för fba slog jag ihop Groove mönstret med mitt vanliga t-shirt mönster som jag redan gjort fba på och som jag vet sitter bra. Så överdelen är min vanliga t-shirt och sen övergår den i kjoldelen från Groove dress. Insnitten i ryggen som ingår i Groove mönstret har jag överfört också.

Ytterligare en grej är att jag lagt till en enkel utanpå-ficka. Det syns inte på bilderna pga omöjligt att fota svart så att detaljer syns (svart är inte editorial som Nina Garcia i Project Runway skulle sagt) men den sitter där precis rakt över sidsömmen på ena sidan. Kanske inte så supersnyggt men jag kan bara inte låta en klänning vara utan ficka, det är helt enkelt för opraktiskt.

2 comments:

Elisabet said...

Riktigt snygg! Och självklart bör alla kläder ha fickor! 😉

Kamilla said...

Den er virkelig snygg! Det er et meget fint snit, jeg vælger næste altid den udskæring når jeg køber kjoler.
Dejlig blog du har .

Kærligst
Kamilla