Monday, September 5, 2016

Kristinehamn

Tröjor och koftor till Astrid är alltid så roliga att sticka, och när jag såg Karin Westrands kofta Kristinehamn så visste jag direkt att jag ville sticka den till Astrid. Från början var jag tillfrågad att teststicka, men pga utmattning mm så orkade jag inte det. Men nu under sommaren blev det av istället! Tycker att mönstret är så fint, precis lagom lite gammaldags sådär men ändå inte för gulligt. Tänker att någon av Barnen i bullerbyn absolut hade kunnat ha en sån här kofta.

Själva mönstret kan jag också absolut rekommendera, det är välskrivet och har en av mina favoritkonstruktioner på ärm där maskorna plockas upp i ärmhålet och sen formas med förkortade varv.

Eftersom Astrid har en hel del tjocka koftor och tröjor så valde jag att sticka den i storlek 5-6år. Och tur det, för Astrid ville vara med och välja knappar och valde ett par ljusblå som skar sig så oerhört till det grå garnet att jag bara inte stod ut. Vanligtvis brukar hon få välja och jag försöker nöja mig, men det gick bara inte. Så jag valde röda knappar och när Astrid fick se det blev hon helt tokig. Viljestarka barnet liksom, inte några jäkla röda knappar när hon bestämt blå. Nu ligger koftan i ett skåp och väntar på att Astrid ska glömma bort de ljusblå knapparna.

Garnet är Cascade 220 wool i en ljusgrå färg som jag tycker är helt perfekt. Garnet liknar Peruvian Highland wool rätt mycket, men jag har förstått det som att det ska vara lite slitstarkare. Får vänta och se hur det ligger till med den saken, det lär nog dröja till nästa höst innan den här koftan blir använd. Tur att den ändå är för stor nu :).

1 comment:

Åsa said...

Du har en otroligt bra smak gällande stickade plagg och jag ska absolut sticka denna till min dotter Eva, den är oemotståndlig :-)