Saturday, July 16, 2016

Fåvang

Min Fåvang från Kofteboken är klar och igår hjälpte Andreas mig att fota den. På instagram fick jag flera bra tips på ställen i Norrköping att fotografera stickat på, men i slutändan blev det ett fält precis vid e22. Så där jag står på fältet har jag utsikt över mängder av bilar som far förbi :P (och jag förstörde inte grödorna, där jag står hade någon redan trampat ner)

Jag är så nöjd med den här koftan! Älskar färgen, tycker att jag lyckades få fram precis den gröna nyans som jag själv älskar. Om någon är intresserad kan jag färga mer i den här nyansen, hör av er till mig i så fall. Garnet är Rosy Green wool som är ett ekologiskt merinogarn, det är just nu det som jag färgar och säljer i min Etsy-shop (och samma som Dandelion Yarns också färgar och säljer). Ljuvligt mjukt. 

Mönstret till Fåvang tycker jag dock var sådär. Själva mönsterbårderna är jättefina och de var ju de jag föll för. Men jag gillar inte när det står "öka 60m jämt fördelade", när det är så många maskor som ska ökas så känner i alla fall jag att lite mer vägledning hade varit bra. Så se till att ha en miniräknare i närheten om du ska sticka det här mönstret. Passformen känns dock bra, det har jag inget att anmärka på. Jag stickade en L eftersom jag gillar lite stora koftor (är en M/L annars) och jag gillar hur den sitter. 

Jag ändrade också i bladmönstret eftersom det annars skulle blivit väldigt långa flotteringar. På min Fåvangs projektsida på Ravelry har jag lagt ut en bild på diagrammet jag gjorde. 
Andra ändringar jag gjorde var att sticka några förkortade varv i nacken så att det blir bättre passform. Jag stickade också resåren i nacken direkt istället för att lägga upp med en tillfällig uppläggning, det finns säkert någon poäng med det men den poängen förstod inte jag. Och så ändrade jag längden så att den skulle passa mig.  

 Men överlag en mycket rolig stickning, jag älskar verkligen flerfärgsstickning. Och jag är jättenöjd med resultatet!
Om jag räknat rätt gick det bara åt 3 gröna och 1 vit härva om 100g, men jag måste kontrollväga koftan för jag tycker det känns som väldigt lite. Så jag återkommer med garnmängd senare.

13 comments:

ylva said...

Så fin ! Blir inspirerad har båda kofteböckerna så nu ska jag kolla in vilken jag ska sticka

Jennie said...

Tipsar om den här sidan som jag använder varenda gång en måste räkna, det finns en för ökningar också: http://www.thedietdiary.com/knittingfiend/tools/EvenlySpace.html

Handgjort av Vera said...

Jättefin

Jennie said...

Så himla fin kofta, och fina foton! Den gröna färgen är verkligen den idealiska gröna nyansen, om du färgar upp mer så köper jag gärna av det :)

med nål och tråd said...

Ojoj så jäkla snygg!

Dödergök said...

Alltså de här bilderna! Finaste jag sett på länge.

Anonymous said...

Nydelig!

Linnéa said...

Åh vilken fin kofta! Och vilka underbara bilder :)

Ingrid said...

Snyggt snyggare snyggast!!! Oj vilka fina bilder och fin kofta, och fin matchning med klänningen :) Väldigt somrigt.

Cloudberry said...

Å, den er så fin i grønn og hvit!!!

Jennie said...

Himlars fin kofta och himlars fina bilder! Åh! Peppen!

Åsa said...

Vilka vackra bilder! Koftan klär dig perfekt och både du och den gör sig otroligt bra på bild. Jag har en fråga till dig, vet du om Kofteboken 1 och 2 finns att låna på bibliotek? Den kostar ju en hel del att köpa och jag är verkligen sugen på att titta i dem och att även sticka en kofta jag har hittat som kommer ur just Kofteboken1.

Martina said...

Vad fint.klänning kofta och du!! ��