Saturday, November 21, 2015

Svar på frågor del 1

Vilka roliga frågor ni ställer! Och jag som var rädd för att inte få några frågor alls, det hade jag inte behövt oroa mig för. Vissa stickfrågor tänkte jag besvara i egna inlägg längre fram, tex tips på hur framkanten på koftor kan bli snygg, tips för flerfägsstickning och beskrivning till lettisk fläta.

Johanna undrar vilka som är mina bästa tips när jag stickar tröjor?
Nummer ett är att prova tröjan/koftan ofta för att se till att den sitter som det är tänkt. Därför gillar jag stickor med avskruvbara tippar väldigt mycket, då är det lätt att skruva av tippen, skruva på en extra kabel med hjälp av en sån förlängningsgrej som finns att köpa och så går det snabbt och lätt att prova.
Och så det ack så trista men nödvändiga: gör en provlapp och tvätta den på samma sätt som du planerar att tvätta/blocka din tröja.

Vilka är dina bästa sticktips och knep överlag? 
Försöker komma på några generella knep men det står rätt still i huvudet. Öva och våga kanske? Och att repa upp när det blir dåligt. Jo, och lär dig ungefär vilket handlag du har, om du stickar hårt eller löst. Stickstorlek i mönster är bara en rekommendation, jag stickar löst och får alltid gå ner i stickstorlek för att få ett bra resultat. Det tog tid innan jag lärde mig det och alla mina första stickningar blev så löst stickade så de var helt oanvändbara. 

Är du en sådan som har ett projekt igång i taget eller många samtidigt? 
Alltid flera! Minst tre. Ett som kräver mer tankeverksamhet och ett som är litet och lätt att ta med (oftast en enkel slätstickad socka som jag bara stickar på när jag ska iväg nånstans), det är minimum. För det mesta har jag en 5-6 projekt på gång samtidigt. Plus några ufon som ligger och väntar på bättre tider. 



Hur länge har du stickat och hur kom det sig att du började? 
Jag lärde mig i åtta-års åldern men det var först i 13-14 års åldern som jag började sticka på riktigt. Varför vet jag egentligen inte, men jag har alltid varit intresserad av pyssel och sånt. Min familj är ingen slöjdande familj alls men det var mamma som lärde mig sticka och det fastnade. 


Här sitter jag, 14 år gammal och stickar på min första kofta. 100% akryl och raka stickor, huvva!


Vad är det för utbildning du pausar ifrån? Vill du fortsätta?
Jag läser ledarskap i slöjd och kulturhantverk, en jätterolig utbildning på Göteborgs Universitet. Just nu är jag ju sjukskriven och funderar mycket över framtiden, vad jag kommer orka med och så, men planen just nu är att fortsätta när jag orkar.

Har du någon ide till fler stickböcker?
Just nu håller jag mig till att publicera mönster på nätet (och det har jag också tagit en paus i). Det är roligt med stickbok, men också nervöst med alla fel som blir och som sen inte går att korrigera. På ravelry är det ju lätt att skicka ut en uppdaterad version och det är så skönt.

Ella frågar: Har du en favoritstickfasthet?
Ja på sätt och vis, jag stickar allra helst på 2.25-3.5mm. Ungefär 32m/10cm på 2.5mm flerfärgsstickning och gärna runt 22m/10cm i tröjor och koftor (och det brukar jag få med 3.5, beroende på garn).

Om du bara fick sticka från en designer, vem skulle det vara?
Oj så svårt! Ysolda gör de mest välskrivna mönster jag vet men samtidigt är hennes koftor sällan i min smak. Gudrun Johnston har jag stickat mycket av, och av Ankestrick också. Och Heidi Kirrmaier! Men Ankestrick får det nog bli om jag bara får välja en, jag älskar hennes mönster.

Vilken världsledare borde ta upp stickning som hobby?
Så rolig fråga! Alla världsledare borde ju ta upp stickning, och bli bättre människor på köpet.
En svensk partiledare som borde ta upp stickningen är Jan Björklund, då kanske han skulle sluta föreslå att slöjden ska tas bort i skolan. 
Annika frågar om jag har någon  speciell plats där jag sitter och stickar?
Jag sitter nästan alltid i soffan, allra helst i schäslongdelen såklart. Där har jag stickkorgen precis
brevid.
Här sitter jag och stickar

Anonym skriver: Jag undrar hur du väljer projekt? Behov av plagget eller lust? Själv har jag så svårt att släppa en mönsterfavorit när jag sett den, så jag har en lång lista jag stickar efter, och längre blir den eftersom jag ser fina mönster i snabb ar takt än jag hinner avverka dem! Har du också "den ska jag sticka nån gång..." eller har du gjort "allt "? 
Jag brukar "köa" saker på ravelry (under queue), och då och då går jag igenom listan för att se om jag inte längre är sugen på något. Men det är långt ifrån alltid jag följer listan, väldigt ofta lägger jag upp till saker på infall direkt efter att ha sett något särskilt. Andra gånger funderar jag läääääänge och klurar på garnval och färger och kan aldrig bestämma mig. Det är viktigt för mig stickningen får vara lustfyllt, så jag skulle aldrig följa listan bara för saken skull utan jag ska känna lust till det jag lägger upp till. 

Jag passar på att ställa en fråga om Ravelry som jag funderat på länge men inte vetat vem jag kan fråga - jag tänker att du (eller någon annan som läser din blogg köpt mönster där).
Har det fungerat bra med mönsterköp på Ravelry - SEK eller USD?Kommer mönstret på posten, eller laddar man ner det och skriver ut själv?Finns det då kvar att skriva ut flera gånger, eller bara en gång?
Jag köper alla mina mönster på ravelry, och tycker det fungerar toppen! Valutan är annorlunda beroende på vem du köper från, men jag använder paypal när jag köper där och den sköter all omvandling automatiskt. Alla mönster läggs i ens eget bibliotek och finns sen kvar där så att de går att skriva ut hur många gånger som helst. Men någon papperskopia ingår inte, utan det är egen skrivare som gäller, eller läsa från en skärm då. 


Miriam frågar: hur är din spanska? 
Hehe lite halvöm punkt för jag önskar ju att jag hållit liv i den lilla spanska jag lärde mig efter att ha bott i Madrid. Men nej, det har jag inte, så ordförrådet är helt borta. Förstår spanska gör jag dock hjälpligt, särskilt latinamerikansk spanska som min svärfar pratar. 
Och hur gör du för att hålla reda på nystanen när du stickar flerfärg? Jag har börjat på den fina Ivar; men eftersom jag kör magic loop (för första gången!) och båda vantarna på samma gång är det 6 nystan att hålla reda på... Hu, vilket ihopsnurr!! Så finns det nåt superbra knep, eller borde jag bara köra en i taget? Tack för bloggen, förresten!
När jag stickar flerfärgstickning så stickar jag alltid en i taget, annars blir det för trassligt tycker jag. Så något bra råd på den fronten har jag inte. Och så stickar jag alltid flerfärg med mer än två nystan sittandes i soffan utan någon som stör (dvs när Astrid sover) så att jag arrangera nystanen runt mig på ett sätt som passar mig. 

1 comment:

Anonymous said...

Tack för en jättetrevlig frågestund! Roligt med dina personliga och detaljerade svar!