Wednesday, October 14, 2015

Räkna om ett mönster till en annan stickfasthet

En grej som jag gör rätt ofta är att räkna om till en annan stickfasthet. Jag kanske hittar ett mönster men garnet jag vill sticka i passar inte perfekt med mönstrets stickfasthet och då är det perfekt att kunna räkna om.

Enklast är om stickfastheten ändå är någorlunda i närheten av mönstrets, för då går det kanske att bara göra en eller flera storlekar större/mindre och kunna följa mönstret. Men det går ju också att räkna om helt och hållet. Just nu planerar jag en islandströja stickad i Alafoss lopi som har 13m = 10cm men mitt garn är mer som lett lopi och jag har 19m = 10cm.

Gör såhär:
Mönstret säger att jag i min storlek ska lägga upp 58m för halsen. Då tar jag 58 och delar med mönstrets stickfasthet, alltså 13m. 58/13= 4.46. Behåll den här siffran på miniräknaren och multiplicera med din stickfasthet, i mitt fall 19m. 4.46x19= 84.8.
Jag vill att maskantalet ska gå att dela med 4 + 2 extra maskor fram för att sen kunna plocka upp en kant där, och eftersom 84 är delbart med 4 så tar jag det plus 2m = 86m. Jag ska lägga upp 86m för halsen.

Hade mönstret haft en storlek som haft 86m eller någonstans i närheten hade jag fortsatt följa den storleken, nu måste jag räkna på samma sätt för att ta av för ärmar och dela upp fram och bak. Det kräver lite mer tankekraft, men det viktigaste är ändå alltid att prova hela tiden för att se så att det passar just min kropp. Tex har jag svårt att välja storlek utifrån bystmått eftersom jag har stor byst och då är det oftast bättre att välja ett axelmått som stämmer och istället öka extra för bysten.

Jag är inget mattesnille även om jag alltid haft rätt lätt för matte (undantaget på gymnasiet när jag var upptagen med att sitta längst bak i klassrummet och prata med mina kompisar, glad att inte längre vara utanför utan faktiskt ha kompisar) och det går säkert att förklara det här bättre. Men såhär gör jag, och kanske kan någon av er ha glädje av den här förklaringen!

Edit: fick tips i kommentarerna om att Billigtgarn-Anna skrivit en utförlig beskrivning av hela processen i att räkna om ett mönster, jättebra! Här hittar ni den.

7 comments:

Anonymous said...

Hej!
Visst är det härligt att kunna räkna om mönster man gillar till garn/masktäthet man gillar.
"Billigt garn Anna" förklarar mer ingånde hur man kan göra på http://www.billigt-garn.net/rkna-om-stickbeskrivningarvirkbeskrivningar-hur-d.html#.Vh6EYeztmko
Hälsningar Fröken Slöjd

elisesophie said...

Så utrolig nyttig - takk for tipset!

Clara said...

Fröken Slöjd: ja där fanns ju mycket bra och utförlig beskrivning! Jag ska lägga till en länk till den i mitt inlägg.

Anonymous said...

Hej
Tack för tipset. Haft en omräknare, men många flyttningar gör att det försvinner en del.
Många kramar från anonym Lena, en extra till den söta och underbara "diktatorn"

Meg said...

Så bra og enkelt forklart!

Veronica said...

Så smart! Tack för tipset! Helt plötsligt blir man ju mycket friare i sin stickning!

Ha en fin fredag!

Linnéa said...

Tack för tipset, behövde verkligen det till ett projekt jag skall börja på :)