Monday, February 16, 2015

Två tunikor till en liten tyrann

Vi överlevde magsjukan, men satan vilken segdragen variant det var. I fyra dagar höll den i sig för mig, och för stackars Astrid i nästan en vecka. Vid såna här tillfällen älskar jag verkligen hennes knapp som vi kan sonda vätska genom. Vi åkte faktiskt till akuten på torsdagen efter att ha rådgjort lite med lungavdelningen på Östra (vi har nästan alltid kontakt med dom när Astrid är sjuk), men väl där visade det sig att hon inte alls var uttorkad. Tack o lov för att kunna sonda! Alla barn borde ha knapp, som en sköterska sa :P

Efter en vecka inlåsta tillsammans i lägenheten var mitt tålamod på bristningsgränsen, så både lördag och söndag stängde jag in mig i arbetsrummet (som även går under skämtnamnet ateljén) och sydde. Först en tunika i klövertyg som jag fått av Petra en gång när jag beklagade mig över att jag missat att köpa de här nyproducerade retrotygerna och hon hade en bit kvar. Tack för tyget Petra! 

Det är första gången jag gjort en överdel i trikå, men det var inte alls så svårt med linningen som jag trodde! Skulle blivit snyggare med grön tråd men det hade jag inte hemma. 

På söndagen satte jag saxen i en bit tyg från Liberty of London som jag köpt billigt på tradera. Ljuuuuvligt tyg, någon gång när jag har råd ska jag sy en hel klänning till mig själv i deras tyger. 



Målet var att lära mig göra knapphål, och det lyckades jag med! Efter två youtube videos visste jag hur det gick till på maskin, och det blev tre (visserligen ganska fula, men ändå) knapphål. Knappen täcker ju ändå hålen :)

 Mönstret är Geranium dress och jag kan verkligen rekommendera det. Tydlig steg för steg beskrivning, och jag gillar att holkärmen täcker axlarna så bra så att de är skyddade från solen. Plus att insidan blev såhär snygg, det är lätt den snyggaste insidan jag någonsin fått till!

Nu kanske ni undrar varför det inte är några bilder på en ovanligt gullig unge i klänningarna? Jo, den gulliga ungen fullkomligt hatar dem bägge två och vägrade ens att prova dom. Detta trots att jag sytt klänningar eftersom det är det enda hon vill ha på sig. De enda plagg hon tar på sig frivilligt är två tunikor, en med äpplen och en med prickar. Dock är de båda två rödrosa, så jag gissar att det är röda/rosa tunikor som gäller. Nåväl, jag tror och hoppas att dessa kommer gå hem i sommar, hon brukar överlag inte gilla nya saker så de får väl ligga till sig lite först så går det nog bra sen.

3 comments:

Irene Lundell said...

Så fina klänningar! Jag älskade att sy barnklänningar men min äldsta unge slutade ha dem på sig den dag hen kunde bestämma själv. Sedan var det mjukisbyxor i sådär 10 år innan hen äntligen tog på sig ett par jeans.

Ett tips för både fåll och halsringning i trikå är att investera i en tvillingnål (kostar väl runt 60-80 kr kan jag tänka). DU trär den med två trådrullar och så syr du från rätan. Då får du två raksömmar på framsidan och en zickzacksöm på baksidan. Ett superproffsigt sätt att få fina fållar på trikå. Det enda man måste komma ihåg är att *inte* ha maskinen inställd på zickzack för då ryker nålen direkt.

Unknown said...

Åh, vilka fina klänningar! Modigt att sy i trikå och bra jobbat att få det så snyggt! Själv har jag inte velat prova sedan ett misslyckat försök i mellanstadiet.

Svarta Malin said...

Så skönt att vara på rätt sida om magsjukan igen!
Tunikorna är jättefina!
Får de hänga framme så tyrannen ser dem och "vänjer sig" kanske de går på sedan?