Friday, January 23, 2015

Naturlig färgning

Jag har länge tyckt att det verkar kul att växtfärga, men att det känns krångligt och ofta blir färger som jag inte riktigt uppskattar. Men efter att ha sett massor av bilder på fina blågröna, rosa och gula färger som folk fått fram bestämde jag mig för att göra ett försök. 

Jag använde mig av beskrivningen i Lina Sofias bok om naturlig färgning, jätteinspirerande bok! 
Först la jag svarta bönor i blöt, hällde av bönorna och la ner vattnet. Efter 12 timmar såg det ut som ovan. 

 Efter ca 36 timmar såg det ut såhär. Ett halvt dygn senare undrade Andreas varför det luktade rutten spya i köket, och några timmar senare hade lukten spritt sig till resten av lägenheten. Då bestämde jag mig för att avsluta experimentet :P


Och ehm ja här är då resultatet. Om man säger såhär så stämde precis alla mina tidigare fördomar om växtfärgning in. Allt blir fult gråbeige eller gulbeige. Så även detta. Plus att det luktade illa jättelänge i köket. Inte så lyckat!

15 comments:

Irene Lundell said...

Underbart att du delar med dig! Men jag tror att det där med blå garner... det finns en anledning till att man började färga med Indigo.

Blå växtfärger löser sig inte i vatten vilket gör att man måste ha starkare saker för att lösa upp färgen. Vejde-färgare brukar använda urin... och hur kul är det i en lägenhet :s

Känner du till Jeanette Schäring? Jag träffade henne på Vävmässan i höstas. Hon jobbar med naturlig färgning och jag tror hon ibland håller kurser på västkusten. Hon är riktigt inspirerande. Ett tips ifall du ändå vill ge det där en chans.

P.S. Det behöver inte bli 70-talsgrönt. Lupiner tex, blir fint lindblomsgrönt.

Anonymous said...

Prövade växtfärgning under min utbildning. Vi stod och kokte kottar en halv dag, blev nästan lite småfnittriga av ångorna, och hade väldigt roligt. Men färgen blev tråkigt kottbrun. Vi lyckades faktiskt få till en riktigt skarp rosa (inte av kottar dock), men den klara färgen berodde på att vi feldoserat kemikalierna, inte på att vi hittat någon starkt färgande växt. Så var det med mina växtfärgningserfarenheter!

kråkspark said...

Måste man inte beta garnet med något som gör att färgen fäster? Det gjorde jag på utbildningen för hundra år sedan. Vi betade med alun eller vinsten om jag minns rätt.

snoeret said...

Jag har också växtfärgat under min utbildning. Men vi lyckades nog få fram en hel del starka färger. Det gäller nog att veta vad man ska färga med för växt för att få till det. Och det finns ju absolut allra mest färger i det gröngula spektrat...

Sylvia said...

Jeg farget tidligere med cool aid, en saft fra USA , og det duftet heller ikke godt. Det duftet jo frukt, men det var en stram syrelukt ved siden av også. Og at det er saft som kan drikkes, er helt merkelig.
I det siste Norsk Husflid magasinet, står det om farging av Blå farge. Det skjer en reaksjon ved at man heller piss ( helst fra en gravid kvinne ) og lar det stå å gjære i flere dager ( tenk deg DEN stanken! ) som gir en nydelig blå farge. Mulig du må teste det ut????
God helg.

ANNEPÅLANDET said...

Hehe, høres ut som dette er noe som passer å gjøre utendørs, og ikke inne i en leilighet :-)
Jeg farget med gurkemeie (krydder) for noen år siden, og fikk et nydelig, okergult garn. Fargen holdt seg veldig godt i vask. (Jeg har blogget om det her, om du vil lese: http://asalmanakk.blogspot.no/2009/04/fargelek-i-om-leke-med-maten.html).

Helga said...

Sist jag var på stickcafé var det en kvinna som hade ett växtfärgat garn som hon gjort själv med lökskal. Det var verkligen supersnyggt! Så kanske testa med det istället? Och precis som Kråkspark säger så måste det betas vad jag hört.

Clara said...

Tack för alla tips!
Nästa gång ska jag verkligen beta, jag har alun hemma nu. Och ska gå till affären och be om lökskal, en mer beprövad metod än svarta bönor...

Sylvia: det där med kisset har jag också hört, då om indigo! Det jag läste var att det allra helst skulle vara morgonurinen från en bakfull person... :D

Anne på landet: Höll gurkmejan bra? jag har sett jättefina färger med det, men är lite orolig att det snabbt ska försvinna.

Anonymous said...

Hej, att beta garnet är bra att göra innan. Sen kan man få olika nyanser om man har koppar- eller aluminium kittlar/kastruller. Sen har jag för mig att det är bäst att färga lite tidigare på höstkanten. Försök att hitta en bra bok med växtfärgningsrecept finns oftast på loppisar. Men grankottar, pottaska, lök, vitmåra/backmåra, lav, kan ge riktigt fina färger. Man kan även dubbelfärga om man inte är riktigt nöjd. Jag tycker du ska ge det en riktig chans innan du förkastar det för det är faktiskt riktigt kul när man får till det. Har under min vävutbildning växtfärgat ca 50kg garn, och har en ring som är 60cm i diameter proppfull med prover.
Hoppas du provar igen! Med vänlig hälsning, Hillevi

Clara said...

Hillevi: jag har inga planer på att förkasta det, däremot kommer jag inte testa svarta bönor förrän jag har tillgång till att vara utomhus. Det här var mitt första försök och jag kommer testa andra saker. Jag har flera böcker om ämnet, både nya och gamla.

Dödergök said...

Du har redan fått många intressanta svar men jag tänker ändå fylla på med mina växtfärgningserfarenheter. Jag har växtfärgat en del och hade en superbra fröken när jag gick min textilutbildning. Det jag lärt mig är att det är superviktigt med måtten eftersom det är kemi man håller på med. Det är viktigt att ha exakt rätt mängd av bet-medel, vatten och det du ska färga med. De finaste starkaste färgerna (enligt mig) kommer från valnötsblad, lökskal, krapp, islandslav och renfana. Jag fick lära mig i skolan att starkast färger får man om man färgar kring midsommar, senare på sommaren/hösten tappar växterna pigment.

Emmas dagar said...

Jag har varit sugen på svarta bönor, men... blått verkar vara för bra för att vara sant. Tydligen ska flugsvamp ge blått, men jag har inte vågat mig på det.
Mina bästa tips är Stenlav utan betning= guldbrun. Tagetes+alun=varmgul på vitt garn, snyggrön på grått. Ljung+alun=gulare men fortfarande varm gul på vitt och snyggrön på grått.
... och jag är lite slarvig med exakta mängder...

Lina Zachrisson said...

Hej! Fina, starka färger kan man enkelt få med svamp!
Du bor ju i Göteborg, inte sant? Häromkring finns flera personer som kan det här med svampfärgning (och svampplockning). Bl.a en kvinna i Mölndal, som heter Ann Bernhardtz–Heimer

ANNEPÅLANDET said...

Ja, gurkemeien holder utrolig bra! Jeg brukte et helt glass gurkemeie + salt og eddik, og ikke veldig mye garn (25 gram kanskje? husker ikke helt). Det ble den vakreste okergul. Jeg farget på sokkegarn, såvidt jeg husker. Fikk lyst til å prøve igjen, det var morsomt!

Anna Kj said...

Hej,
Jag brukar kallfärga med bönvatten ibland, låter dem då stå i en glasburk med lock och gummiring (finns på ikea) Då slipper du lukten. Tills du öppnar burken förstås, men alunen verkar lite konserverande så det håller sig otroligt bra ett tag..... ett litet tips.