Thursday, December 11, 2014

Julstickning

Jag älskar verkligen julen, men i år är det med nöd och näppe som adventsstakarna kommit upp här hemma. I vanliga fall kör jag extra allt, med julkuddar, julgardiner, bonader, dukar, apelsiner i nejlikor och hela köret. Och bakar förstås! Men inte i år, bara tanken på att stryka en gardin är övermäktig. Astrid hittade dock julkulorna (röda bollar i hennes ögon) och har "julpyntat" golvet kan man säga. De studsar också kan jag berätta! De som är i plast då vill säga, de få vi har i glas har jag lagt undan.

Vad jag däremot orkar är att planera julstickningen! Vi firar en lugn jul hos mina svärföräldrar i Norrköping och eftersom Astrid är enda barnbarnet där räknar jag med mycket barnvakt och alltså mycket sticktid. Nyligen köpte jag två härvor ofärgad madelinetosh merino light som jag har färgat i en blågrön nyans. De senaste gångerna som jag köpt "fingarn" har jag blivit besviken på färgen, så nu köpte jag helt enkelt ofärgat och färgade själv. Det ska bli en sjal har jag tänkt, en Peony Perimeter förmodligen. Den stickade jag för ett år sedan också men har gett bort, så dags att jag stickar en ny till mig själv. Och eftersom den är komplicerad kräver den barnfri tillvaro, så en bra julstickning! Har ni planerat några särskilda julstickningar? 

8 comments:

Efwa - Medea said...

Ja, jag har tänkt sticka på mina tvåändsstickade vantar från Dödergöks mönster. Det borde vara en passande julstickning.

Ulla said...

Hoppas hinna sticka muddar till min syster.Skön jul önskar jag dig och din familj.

Gerds Stickkorg said...

Min julstickning är "Next Year in Lerwick" samt lite till.
Hoppas verkligen att du får sticktid och tid att "bara vara" med din familj.
Härligt att ni kan åka till dina svärföräldrar som säker ser fram emot ert besök.
Ha det så bra.
Gerd

knitbyme said...

Jag vill verkligen starta upp Solutuon med det fina gula garnet från dig. Kanske nyårslöftet( det enda)? Kram

Anonymous said...

Härlig färg! Och roligt att du kan planera julstickning! Mitt motto för julen...man gör det man orkar och hinner med. Vill du ha lite mer julstämning så ta fram apelsiner och nejlikor och ge Astrid fria händer o peta ner nejlikor under övervakning av vuxen. Jag älskar julen men tänker inte bli slav under den. Själv håller jag på med julklappsstickning så vad jag ska sticka under julhelgen??? Det återstår att se. Garn har jag, ingen risk att jag sitter utan garn under helgen. Kitty

Linnéa said...

Härlig färg! Lycka till med julstickningen ^^

Elisabet said...

Tack för påminnelsen! Dags att planera julstickningen.Det blir nog en huvudbonad till mig själv. Min favoritmössa blev kvar i England i förra veckan.

Life of Johanna said...

Vilken härlig färg på garnet