Tuesday, February 4, 2014

Sticka med två färger



I föredraget jag höll igår visade jag hur jag håller garnet vid flerfärgsstickning. En tråd över pek och långfinger och en över bara pekfingret. Fast ganska ofta hamnar de bägge över bara pekfingret och det funkar bra det med. Det finns säkert massa sätt att hålla på, men det här är ett sätt som jag tror är ganska vanligt. En sak som var en aha-upplevelse för mig var när jag insåg att den främsta tråden blir dominerande i stickningen, den lägger sig liksom lite framför den andra. Det är en kunskap som går att utnyttja, den färgen som det är minst av eller som du vill ska dominera lägger du främst. Dagens tips!

Föredraget gick jättebra! Oron innan var som vanligt i onödan :). En lagom stor grupp med intresserade stickerskor kom och lyssnade och även om jag såklart glömde säga massor av saker kändes det som att alla var nöjda och glada efteråt. Roligt också att träffa några bloggläsare där!

7 comments:

Anonymous said...

Tack för tipset hur du håller garnerna! Har läst om det men en bild är alltid överlägset. Nu kanske jag också klarar flerfärgsstickning lite lättare.
Hälsn. Agneta,som tycker mycket om din blogg.

Saras pyssel said...

Tack! Jag har inte tordats försöka mig på flerfärgsstickning på ett tag eftersom det varit så svårt tidigare. Men när det är dags igen ska jag försöka mig på ditt tips!

Podam said...

Så artig å se hvordan du holder garnet :> Jeg holder en tråd i hver hånd, ellers glemmer jeg hvilken som er dominerende (den i min venstre hånd altså.)
Det var sikkert kjempeinspirerende å høre deg fortelle om fargestrikk, skulle ønske jeg hadde vært der!
Hilsen Odam, fast leser ;>

ylva said...

Vad roligt att det gick bra med föredraget. Vet man vad man pratar om brukar det funka ganska bra :-)

KatLinn said...

Härligt att det gick bra, då förtjänar du en belöning :)
Bra tips! Så brukar jag också hålla och det går både snabbare och ger mer jämn resultat jämfört med att hålla en tråd i varje hand.

Queen of Kammebornia said...

Så klart att det gick bra! Jag är klar med nya vantar idag och länkade till dig :) http://www.kammebornia.se/idag-kom-jag-inte-undan/

Yarn-Madness said...

Roligt att föredraget gick bra! Spännande! :)
Jag provstickade lite flerfärgsstickning härom dagen, efter att inte ha gjort det på väldigt länge. Nu känner jag mig minsann sugen på ett riktigt flerfärgsprojekt!