Tuesday, November 5, 2013

Slanted sleeven





Den här koftan blev klar för nästan två månader sen och har sedan dess hunnit bli en stor favorit! Jag älskar den enkla modellen som passar till det mesta i garderoben. Den knallgröna färgen gillar också skarpt, den gör en glad!

Mönstret heter Slanted Sleeven och är trots sin enkla form ett rätt annorlunda mönster. Koftan stickas uppifrån och ner med liksom skruvande ökningar, jag fick läsa mönstret flera gånger för att riktigt fatta (kan också bero på sömnbrist). Det är dock ett välskrivet mönster, så bara en läser noggrant går det att förstå. Gillar verkligen hur storlekarna är beskrivna, kommer absolut att sticka mer av Ankestrick!
Bäst syns de skruvade axlarna på bild två, vi glömde fota detaljer insåg jag när vi väl var hemma. Ingen bild på resåren i ryggen blev det heller, koftan har resår istället för intagningar i midjan.

Garnet är Wollmeise DK i färgen Grünfink som Katarina köpte åt mig när hon var i deras fysiska butik. Detta var mitt första projekt i Wollmeise men helt klart inte det sista! Älskar det! Önskar visserligen att det inte var superwash, men förutom det är det ett toppengarn. Mjukt och gosigt och ändå ull. DK är inte riktigt lika hårt tvinnat som deras Pure, utan känns mer som en tjockare variant av Jitterbug (tycker jag i alla fall). Dessutom är inte så dyrt som det först kan verka, varje härva väger 200g och innehåller 428m - det innebar att jag bara behövde två härvor för den här koftan! Och då hade jag nog ändå kunnat göra helärm om jag hade velat, fick lite över.

Jag stickade strl small på 3.5mm stickor, så den blev nog lite större än originalets small. Passar mig som numera är någonstans mellan small och medium perfekt!


10 comments:

Tyg och otyg said...

Jättefin kofta! Och roliga bilder där det på de tre översta inte ser ut som att du har några ben. :)

Clara said...

Tyg och otyg: haha det har du ju rätt i! Tänkte inte på det själv, men nu ser jag att jag inte har några ben :). Tur att den fjärde bilden finns och bevisar motsatsen :p

Anonymous said...

Jättesnygg färg! Blev bara så nyfiken ... varför gillar du inte superwash-behandlat garn (eller missuppfattade jag?)? Ewa utanför Halmstad

Clara said...

Tyg och garn: Om jag förstått saken rätt så innebär superwash att ullen omsluts av en tunn plasthinna, vilket i sig känns lite läskigt. Det gör visserligen att att tvätta utan att det tovas, men också att vissa naturliga egenskaper försvinner. Är nyfiken och vill veta mer om superwash, men tycker det är svårt att hitta info om det.

kråkspark said...

Lustigt att jag igår googlade lite om just superwash! Det finns tydligen två sätt att superwashbehandla garnet.Det gör man för att ta bort eller förhindra epidermisfjällen att haka i varanda. Det som gör att ullen krymper vid bearbetning.
Här en länk om det:
http://knitting.about.com/od/knittingglossary/g/superwash_wool.htm
Och en till:
http://www.lionbrand.com/faq/525.html
Du har gjort en fantastiskt fin kofta och färgen är grym!

Heidi / Wool Rocks said...

Virkelig flott jakke :)

by Caloweena said...

Supersnygg! Ankestrikk är en av mina favoritdesigners. Alltid lite roliga och annorlunda mönster till "enkla" snygga tröjor. Me like! Och älskar färgen på din kofta...

PetraO said...

Underbar färg och fin modell på dig!

Manduzana stickar said...

Så sjukt fin kofta i all sin enkelhet. Den där färgen är verkligen fin på dig!

Mamma Mia said...

Underbar bild, underbar färg och underbar tröja utan att du är underbara Clara utan Clara stickar!
Fin!