Monday, September 2, 2013

Marius Attack




Den är klar nu! Andreas första tröja, och ett evighetsprojekt i alpaca på stickor 3mm. Det tar längre tid att sticka till Andreas än till mig själv har jag upptäckt. Som vanligt tog det tusen år att sticka allt grått, och sen gick oket på ett litet kick eftersom det är så rasande kul med flerfärgsstickning. Från början var det tänkt att det skulle vara en mörkare grå nyans, men så beställde jag fel och det kom ljusgrått istället. Och det känns faktiskt mycket bättre. Jag gillar att mönstret inte är så uppenbart utan mer diskret nördigt. Vi är bägge två mycket nöjda med resultatet! Garnet är Sandnes alpaca, som jag gillar trots att det är alpaca. Är inget fan av alpaca annars, men det känns lite roligt att Andreas tröja är i det när han nu har rötter i Bolivia och allt.

Jag utgick från Marius genser med rund sal och så ändrade jag diagrammet så att det blev space invaders där istället. De stora figurerna gjorde jag själv eftersom jag inte hittade några som passade i storlek, och de små lånade jag någonstans som jag inte minns tyvärr.
En annan ändring jag gjorde är att jag stickade några förkortade varv över axlar och hals. Jag förstår inte tröjor som är likadana fram och bak, det blir för mycket båtringat för att inte vara tänkt som båtringat tycker jag. Så det röda partiet är lite längre bak än fram, och över axlarna. Det syns tydligast på den nedersta närbilden.

Det här är mina modifierade diagram. Använd dem gärna om ni vill! Dock tänkte jag lite fel när jag gjorde dem, eftersom originalmönstret endast har ett diagram istället för två (jag ville ju ha två olika figurer) så tänkte jag inte på att min tröja var tvungen att vara delbar med 36 istället för 18 när den delen av diagrammet börjar. Så på tredje minskningen fick jag minska 18m mindre, i alla fall för storlek L. Och så blev det en extra minskning efteråt. Men det blev bra det också! 

19 comments:

lotta n said...

Vilken fin tröja!!!
Tycker personligen att denna är finare än originalet som du har utgått ifrån. Gillar den grå nyansen, tror du gjorde ett bra val när du behöll det felbeställda garnet.

emma said...

Yay! Supersnygg :)

ANNEPÅLANDET said...

Så fin den ble! Jeg har også veldig god erfaring med Sandnes Alpakka - MYE bedre enn Drops sin.

Ina said...

Hej Clara! så himla fin den blev, är sugen på att sticka en till min man. Men vart köpte du mönstret?

Iréne JB said...

Skitfin rent ut sagt!!!

Karin said...

Jättejättefin blev den!

Luxxie - Kreativt Kaos said...

Vad snygg den blev!! Jag blev riktigt sugen på att sticka en till min kille också, jag tror han skulle gilla det :)

marremorr said...

Wow! Snygg, cool och vacker på samma gång! Jättefint med det röda mot det gråa! En supertröja helt enkelt!=0))

Clara said...

Tack! Jag gillar också den grå nyansen, och ja Annepålandet Sandnes alpakka är ju MYCKET trevligare än Drops.

Ina: Mönstret kommer från Sandnesgarn, jag köpte det via Garnkorgen i ett häfte.

Ine said...

Så fin genser! Du er så utrolig dyktig!

Manduzana stickar said...

Alltså, den blev så sjukt snygg! Jag är imponerad över att du orkat göra egna diagram :)

metamorphosis said...

Jättefin - och jag håller med dig om att det gjorde sig fint med den ljusare grå!

...jag vet dock inte om jag ska tycka att det är bra eller dåligt att jag fick önskemål om en likadan här hemifrån... stickor 3 och herrtröja i XXL? Är det riktigt rimligt? ;)

Karin said...

Verkligen jättefin! Speciellt att det inte är så mycket kontrast mellan mönstret och bakgrunden, men desto mer till den röda kragen.

//Karin

Ananas said...

Så fantastisk supersnygg! Nörden i mig gör frivolter :)

juicyknits said...

Awesome! I love the colours, especially the unexpected turn up of the red up the neck. And a great man to wear such a fun knit! ;-)

Miriam said...

Jättesnygg!

Unknown said...

oohh¡ I love your design. I designed this one:
http://juntitoscrafts.blogspot.com.es/2013/03/visita-al-parque-de-salburua-y-jersey.html
I was my first graphic.
Sorry my english.

Congratulations¡¡ yours is better is awesome¡¡

Anonymous said...

Ser ut som ett mönster som norska stickarna Arne og Carlos har gjort.

Clara said...

Anonym: Ja, det finns ju massor av olika varianter med Space Invaders, och Arne och Carlos har gjort en variant som jag sett. Den har jag sneglat en del på, men dels är deras figurer mycket mycket större än mina (tjockare garn) och sen är deras tröja mer boxig i modellen.