Friday, August 23, 2013

Waldorfdocka


Den här dockan är en av de saker jag slutfört sista tiden. Själva dockan har varit klar ett bra tag, däremot var hen flintis väldigt länge innan jag äntligen sydde fast håret. 

Innan Astrid föddes sydde jag en liten waldorfdocka på prov för att se hur det blev. Det blev bra tyckte jag, så nu sydde jag en större. 

Riktigt stor faktiskt! Så stor att klänningen hen har en gång var Astrids. Och jag är galet nöjd. Trodde aldrig att resultatet skulle bli så bra, jag är så stolt! Astrid gillar den också, och lever i tron att det är ett barn. Hon "pratar" med den på samma sätt som hon gör med andra barn. Och i och för sig sin Mamma Mu docka också, men ändå. 

Precis som med förra dockan använde jag mig av Karin Neuschütz bok om waldorfdockor, fast denna gång lade jag till en näsa också. Beskrivningen till den hittade jag nånstans på internet, om en googlar på waldorfdoll tutorial så finns det massor av beskrivningar. 

9 comments:

Luxxie - kreativt kaos said...

En sån fin docka!

Ulla said...

Så härlig hon är lilla Astrid och dockan kommer nog att finns med henne många är.

kråkspark said...

Så fina de är, tösen och dockan! Och så lustigt att du har ett inlägg om Waldorfdockor!Jag hade ett precis som handlar om mina barns dockor rån 80-talet!

Jo said...

Jättefin! :)

Tyg och otyg said...

Vilken fin kompis! De kommer nog att ha mycket roligt tillsammans. De är så roliga att sy också, jag ser fram emot att sy en åt min brorson så småningom.

josefine said...

Den blev ju ruggigt fin! Är nog den snyggaste jag har sett!

med nål och tråd said...

ojojoj, den blev verkligen fin!

Manduzana stickar said...

Jag är sjukt imponerad! Astrid ser himla nöjd ut med dockan ;)

Esmeralda Steén said...

Hej Clara! Din blogg är så fin. Jag sydde en waldorfdocka när jag gick i waldorf-grundskolan. De är riktigt fina, denna blev ju jättebra. Och så fina de är tillsammans:)
Ha en fin kväll! /Esmeralda