Monday, July 8, 2013

Du kan amma här

Alltså. En grej jag inte fattar är hur amning kan uppröra så många? Läste i Göteborgs Posten att i Danmark är amning tydligen förbjudet på massa ställen, tex hela Tivoli utom i ett speciellt amningsrum. Ammar du någon annan stans än där blir du utslängd. Det känns så typiskt att det är just  i Danmark det är förbjudet med offentlig amning, landet där vanliga kvällstidningar har utvikningssidor (jo det är sant, Extra Bladet har en "side 9-pige") och där motsvarigheten till svt har tv-program som Blachman där två män pratar om en naken (tyst) kvinnas kropp i värderande ordalag.

För alltså, amning är naturligt, det är så bäbisar får mat! (Bäbisar kan såklart få mat i flaska också, men många får mat genom brösten). Sex är för all del också naturligt, men det är INTE naturligt att bröst enbart får finnas i sexuella sammanhang. Att äcklas av bröst på offentliga platser är ett inlärt beteende eftersom vi lärt oss att förknippa bröst så starkt med sex.

Många vettiga personer brukar ha en åsikt som är lite såhär: "amning på offentliga platser är ok så länge det sker diskret". Den åsikten hade jag också innan jag fick barn. Sen insåg jag att eh, det är visst inte så lätt att försöka trycka in en sladdrig f-kupa i munnen på ett ilsket sprattligt skrikande barn på ett diskret sätt. Och att ha en sjal eller något över bröstet funkar kanske när barnet är riktigt litet, men sen har barnet en egen vilja helt plötsligt och kanske inte alls vill ha en sjal över huvudet när det ammar. Eller som mitt bestämda barn som ett tag enbart ville ligga på rygg och ha huvudet vridet åt höger när det vankades mat.... att amma diskret då var lättare sagt än gjort! (Nu går det bra att ligga med huvudet åt båda hållen enligt Astrid, men fortfarande är det ryggläge som gäller, kanske pga skenan hon hade i början). Jag är en rätt pryd person som inte alls har lust att flasha brösten, men när barnet är hungrigt skiter jag i allt sånt. Och alltså det den där åsikten om att man kan gå in på en offentlig toalett för att amma - ett tag åt Astrid i upp emot en timme. Kul att sitta på en toalett i en timme? Kul också för de i toakön utanför...

Såhär ser jag det: mitt barns rätt att äta kommer alltid gå före någons inlärda obehag/äckel över bröst som används i ett icke-sexuellt sammanhang. Punkt.

25 comments:

Viffla said...

Bra skrivet! Jag håller helt med dig.

Anonymous said...

Otroligt nog är det inte en fullkomligt onödig diskussion. SJÄLVKLART är det som du säger. Vaddå "bara man gör det diskret"?
Det skulle ju betyda att det egentligen är fel/fult/stötande men okej då... vi är generösa nog att överse med det. Riktigt skitsnack.
Skall vi alls tala om hur man utfordrar sina barn tycker jag det finns större anledning att ha åsikter om kladd och hur föräldrar sopar upp (eller inte) efter sig och sina barn. Bajsblöjor på brickor (jo, det är sant) smulfest över soffor, stolar och golv osv osv. Amma på, snart börjar grisfesten :-)

Anonymous said...

Helt rätt Clara!
hej från Britta

Anonymous said...

Du har så ret!! Det er pinligt for Danmark! Anne/København

Ine said...

Jeg er SÅ enig med deg!

kråkspark said...

Instämmer till 100% !! När mina fyra barn var bebisar på 80- 90-talet var det aldrig prat om huruvida det var osedligt eller inte! Nya tider är det nu tydligen, men det är bara att hålla ut!

Laila said...

Jag kanske är knäpp, och barnlös är jag också, men offentlig amning stör mig inte hälften så mycket som alla dessa karlar som ska gå barbröstade överllt... DET tycker jag kan vara osmakligt om något. Amning är en sak och jag tror verligen inte att dessa mammor sitter och "visar" upp brösten till allmän beskådan för att de tycker det är kul! Och dessutom skrikiga ungar klagar folk på det också - inte sällan man hör folk muttra beska kommentarer om det. Kanske dags att välja? Skrikiga, kinkiga barn som är vrålhungriga eller mammor som ammar "här och nu". Nej, har man inte värre saker att stöta sig på så...
Dessutom är jag grymt imponerad av er mammor som faktiskt sitter där i offentligheten och ammar med vetskapen om att folk inte kan låta bli och glo...

Unknown said...

Tummen upp! Kan säga att en sexmånaders vilding som hör intressanta saker knappast ger diskret amning... Men mat ska hon ha!

Linda said...

Word! :)

Cecilia N said...

Håller alldeles med.

Ulrika said...

Håller med till 100%!

De som störs av det kan ju bara titta åt ett annat håll - tadaa, "problemet" löst!

Folk är inte kloka. Faktiskt.

Emilia said...

Jag skriver under på vartenda ord! Absurt att det ens ska vara en fråga!

Wallinskaya said...

Mycket bra sagt! Jag som inte har barn tänker inte så mycket på den saken och förstår nu bättre hur svårt det är att vara diskret. Det finns ju som du säger folk som äcklar sig väldigt mycket när de äter men det får man inte säga och tycka något om.

Panne said...

Damn straight! :) og så danskene da, som liksom skal være så liberale...

Blenda said...

Du har så rätt.

Amma på! :-)

Ha det så gott/Blenda

Anonymous said...

Ammade mina barn på 80- och 90- talet, och det var aldrig nån som sa nåt om att jag ammade när det behövdes. Snabbt ska maten fram, inget snack och inget krångel!
Jag ammade på t-banan, på varuhus och i lekparker, medan jag gick omkring ofta dessutom.
Var det en kall vinterdag och vi var ute öppnade jag upp jackan och lutade mej över vagnen för att stilla hungern på barnet.

Fattar inte att det har blivit sån hysteri kring ammning.

Tuttar syns överallt och inte många säger nåt om det, men så fort en stackars liten hungrig unge ska äta blir det rabalder. Löjligt!

Syserine said...

Håller helt med! Men det är nog inte bara Danmark är jag rädd. Magdalena Ribbing, vett och etikett expert har jo gått ut ett flertal tillfällen här i Sverige och sagt att amning på offentlig plats inte passar sig. Man ska kunde amma där man själv tycker det passar!

Anonymous said...

Ja man blir lätt sur när man läser detta. <jag satt en gång på en centralstation och ammade mina tvillingar och då vad det inte lätt att vara diskret. Inte lätt med två skrikande hungriga barn. folk tittade med avsmak på oss. Förstår bara inte problemet. Tjejer, kämpa på!

Unknown said...

Underbart skrivet! Hoppas att jag har samma övertygelse när det blir min tur. :)

Anna-Karin said...

Word!

metamorphosis said...

Kan bara hålla med dig i det du skriver Clara!

Glädjande nog har jag aldrig stött på några negativa reaktioner under de år jag ammat hitills, bara uppmuntrande leenden och positiva kommentarer (och sen är det nog många som aldrig uppfattat att jag ammat iom att det varit mkt sjal/sel-amning)

Annika Dahl said...

Genialt, brillliant, pinligt at være dansker i denne sammenhæng!

Annika Dahl said...

Genialt, brilliant, pinligt at være dansker i denne sammenhæng.

Det växer said...

Exakt!

Manduzana stickar said...

Himla klokt av dig!
Jag vet inte om det beror på att jag inte har några barn men jag är en sån som tycker att amning är lite konstigt och småäckligt MEN jag skulle aldrig för mitt liv få för mig att störa mig på offentlig amning. Mina känslor kring det är mitt problem, det ska aldrig bli en ammande mammas problem. Det är ju bara att inte titta. Och det är ju självklart att ett barns behov är viktigast!