Sunday, July 1, 2012

Dalarna del 1: Mora och Rättvik


 Nu är jag hemma igen efter min tvåveckors turné i Dalarna och Stockholm! Det har varit helt fantastiskt och jag är så förtjust i Dalarna så det är inte klokt!

 Jag har tagit över 600 bilder, så det blir några stycken inlägg tror jag allt. Lite hantverk är det såklart, men mest semesterbilder, så vill ni inte se dom är det bara att scrolla förbi!

Jag, mamma och mormor började i Mora, med att ägna en hel dag åt Zorn och hans olika hus. Jag visste nästan ingenting om Zorn, har alltid förknippat honom med nakna kvinnor målade i olja som jag tycker är rätt trista. Men vilket hus! Och vilka akvareller! Och hans fru sen, som startade upp hemslöjden i Mora flera år innan hemslöjden i resten av landet tog fart.

Insidan av huset var fantastiskt!

Staketen och grindarna runt huset var lika fantastiska dom. 

I Mora fikade vi på Mora kaffestuga. Jag saknar verkligen den här typen av konditorier i Göteborg, med gott hembakt fika i en enkel men vacker miljö. Och det känns verkligen som att alla i hela stan går hit, blandat klientel, det gillar jag.

Vi åkte till Nusnäs också föra att spana in Dalahästar. Kanske lite väl turistigt kan jag tycka, men jäklar vilket hantverk de här personerna besitter! Jag blev imponerad.

Sen gick resan vidare mot Rättvik.

Rättviks långbrygga. 

Det var blåsigt och svinkallt, mormor virade in sig i en sjal och såg plötsligt ut som Zorns mormor!

Mer fika, på Fricks konditori. GOTT!

Vi har besökt hemslöjdsbutikerna i alla städer vi varit i, såklart!


Bäst av allt i Rättvik tyckte jag att Nyfiket i Rättviks gammelgård var. Blir så inspirerad och imponerad av människor som startar upp bra grejer! Nyfiket har bara närproducerad och ekologisk mat, och så miljön sen... jag smällde av lite.

Kolla liksom! Jag kan inte tänka mig ett bättre ställe att äta lunch!

Sen åkte vi vidare till Tällberg, Leksand och Falun, men mer om det imorgon! Nu måste jag gosa med Esther, ska ta igen två veckors gosning.

3 comments:

Dödergök said...

Vackra bilder från vackra Dalarna! Vi har det faktiskt finast här... :)

Ostickat said...

Så vackert!! Mycket inspirerande :-)

Tyg och otyg said...

Kul att ni kom er till Nyfiket! Jag vill dit jag också, minst ett besök under sommaren bara måste jag hinna med.