Sunday, June 3, 2012

En liten livskris såhär på söndagskvällen

En vanlig sysselsättning jag har på söndagskvällar är att krisa lite. Antar att det är det som kallas söndagsångest? Bakis ger ju också söndagsångest, men det har ju i alla fall ordentliga förklaringar med dopaminhalter och sånt.

Anledning: jag tar ju examen om en vecka, och hade egentligen bestämt mig för att nä nu får jag bara ta och jobba lite, trots att jag känner att jag inte riktigt trivs i min blivande yrkesroll (det har en lång förklaring som jag inte riktigt orkar dra här). Men så sökte jag en utbildning i höst som bara verkade för bra för att vara sann - Ledarskap i slöjd och kulturhantverk. Som gjort för mig! 

I torsdags var jag på intervju. Och ja, det kändes som att jag passade som handen i handsken, fisken i vattnet, det kändes hemma. Folk pratade slöjd och byggnadsvård och hade hemstickade koftor och var liksom som jag... och på väggarna satt tidningsurklipp om hemslöjd och hantverk. 

Så nu krisar jag eftersom att jag precis tar examen från en utbildning och redan vill påbörja nästa. För jag vill verkligen gå där. Är det ok att bara fortsätta plugga? (Det är nu ni gärna får skriva kommentarer om hur ni efter  en lång och krokig väg hittade rätt i livet, gärna genom tusen felval på vägen).

Förresten, jag har ju inte ens kommit in än. Krisar bara lite i förskott, för att öva lite.

24 comments:

sebastian said...

Klart det är ok! Hade ångrat mig för alltid om jag inte hade börjat plugga igen trots flera år i yrkeslivet.

Steget från trygghet och god ekonomi till otrygghet på csn var LÄTT värt det.

Clara said...

Sebastian: Det var PRECIS vad jag behövde höra! Tack!

Anonymous said...

Hej! Ja här kommer en kommentar om att jag vid 40 eventuellt hittat rätt i livet efter en lång och krokig väg med tusen felval på vägen. Den som vet hur man ska veta vad man ska bli när man blir stor får gärna lämna en kommentar ;-) Passar på att tacka för en finfin blogg./M

Anonymous said...

Klart att de e rätt att fortsätta plugga..Du får kalla det en fortsättningskurs..
Kram och tack för att du delar bloggen med oss..
Doris

Anonymous said...

Jag har ingen livskris eller direkta felsteg att berätta om. Men jag kan ju säga som såhär; jag funderade på att bli lärare. Kändes väl ganska bra. långstadielärare och jobba med barn och hitta på kluriga sätt att lära dom livets viktiga. Men jag ville egenligen bli nått kreativ. Jag vill ju jobba med mina ideer och känna att jag förbättrar världen.
Då hittade jag design på folkis (ja de vet du ju) och ville verkligen göra det. Men jag va lite nervös.. vad skulle min pappa säga? Jag grubblade i några veckor för att sedan säga det: pappa sa, gör det. Tror du verkligen att jag hade gjort det jag gör om jag hade kunna välja om?
Nej, just det. Så är det ju. Man ska ta dem chanser som man får. Får man en chans att gå design på HDK, då tar man den. Sen får framtiden avgöra om det var bra. Men just nu är det så rätt. Jag tror på de. Du kommer bli en fantastisk slöjdare. De tror jag på. Och de är ju inte far away från de du tar examen från. Så är det. Du kan ALLTID gå tillbaka, men gå framåt går liksom inte. Du har en utbildning att luta dig på, u bara bygger på den. De är ju inte fel :)
Kör på och heja dig! De blir det bästaste du gjort!

kramar från Emma (ecadesign)

Moffan said...

Kör på! Kunskap är aldrig tung att bära och det man ångrar är de chanser man inte tog. Lycka till!

Anna - stickande trädgårdsmästare said...

Klart du ska göra det! Jag tog själv examen i höstas och jobbar mitt första år i mitt yrke, men jag funderar redan på att kanske lite läsa lite fler kurser nästa år, och varför inte liksom? Det är ju inte så att den här utbildningen är något totalt annat jämfört med vad du har utbildat dig till nu. Du får bara mer bredd, med kunskaper och kommer förmodligen ha hur mycket kul som helst.

Kan tillägga att när jag började min utbildning för snart fyra år sedan hade jag en kvinna i min klass som var 54, hon var alltså 57 när hon tog examen. Så tänk på att det aldrig kommer att vara försent att göra något annat heller. Känn ingen stress med att få en fast anställning och säker inkomst. Gör det som känns rätt i hjärtat istället!

Anonymous said...

Går precis igenom samma kris. Tog examen som slöjd/svensklärare i januari och har också kikat längtansfullt på samma utbildning eftersom jag inte känner mig bekväm i min lärarroll och på mitt jobb, men för min familjs skull är det nog bra att stanna upp lite och försöka tjäna lite pengar... Förstår din förvirring.. Lycka till hur det än blir!!! /Nina-Marie

Iréne JB said...

Varför inte? Du har ju precis som så många andra påpekat din "gamla/nya" examen med dej? Finns det möjlighet till fortsatta studier så kör på!
Önskar själv att jag kunde gå den utbildningen, för det låter väldigt lockande. Men jag vet inte hur jag skulle finansiera den. Dessutom trivs jag fortfarande med mitt jobb.

Mia said...

Åh, jag kan berätta! Jag började med att gå ut gymnasiet två år efter min årskull pga en jobbig tid under tonåren. Sedan började jag plugga på logopedprogrammet. Hoppade av efter en termin, läste naturvetenskapligt basår. Åkte utomlands och volontärarbetade, åkte hem, kom in och började på läkarprogrammet, hoppade av även det efter en termin.

Nu läser jag på psykologprogrammet och trivs fantastiskt bra. Alla krokar har varit värt det, jag har lärt mig så otroligt mycket (hur klyschigt det än låter...) och jag är så glad över att jag varit modig nog att följa mina känslor. Man vet inte förrän man provat, och man kan alltid hoppa av och hoppa på och ändra sig!

Kör på det som hjärtat vill, så enkelt och så svårt är det.

Lycka till!

Tyg och otyg said...

Klart att du kan! Har själv inte bytt bana i livet så värst mycket, men är övertygad om att det både går och är värt det om man verkligen vill. Heja dig!

Karin said...

Det är klart du ska gå den utbildningen, nu när den flyttat till Göteborg och allt! Min pojkvän jobbar som hemslöjdskonsulent, men gick den "gamla" utbildningen och jag tror att den här omgjorda är strået vassare. Dessutom måste man inte jobba som konsulent när man är klar, jag vet flera som gått och som jobbar mer med utbildning: på studieförbund och folkhögskolor. Plus min chef och en av mina kollegor i hemslöjdsbutiken... tycker du ska starta upp Bohusslöjd igen sen när du är klar! ;)
Dessutom: du har väl sett deras blogg?! Slöjdporr heter den, värt att kolla upp. Hoppas du kommer in!

teresa said...

Du ska arbeta många år o då gäller det att trivas. "Kunskap är inte tung att bära", möjligen dyr att införskaffa. Tycker absolut att du ska satsa på det som känns rätt. (Sa själv upp mig fr fast arbete som jurist 1,5 år efter examen. Läste journalistik o började jobba som det. Så rätt o jag hade användning för båda mina utbildningar. Eller rättare sagt tre, har läst litt.vetenskap också...) Lycka till!

Anonymous said...

När du blir 65 kommer du knappast tänka tillbaka på livet och säga "Åh, varför jobbade jag bara i 27år istället för 30, vilket misstag!"

Det du däremot kanske kommer säga är "Åh, varför jobbade jag en massa år med något som jag inte riktigt trivdes med istället för att gå den där utbildningen som kändes så lockande!"

Anonymous said...

eller ja, 37 istället för 40 blir det väl om man kan räkna ;)

Olivia said...

Jag började plugga 1999 och fortsätter fortfarande. Har dock jobbat och fött lite barn emellanåt. Klart du får plugga om du vill. Det är en mänsklig rättighet.

Denice said...

Det finns bara en sak att säga: Gör det du drömmer om!!! Så länge ekonomin tillåter så ska du följa ditt hjärta, skit i borden och måsten. Tror att den utbildningen passar dig perfekt.

Clara said...

Alltså ni är bäst! Varje kommentar värmer, vet inte riktigt vad jag ska svara mer än att det känns så mycket bättre nu. Tack!

Knitarina said...

Jag har också, efter mycket vånda, sadlat om och skaffat en till utbildning. Har inte ångrat mig en sekund, så kör på!
Det låter dessutom som att du kan ha en del bra i bagaget från den första utbildningen inför en stundande slöjdkarriär!

Anonymous said...

Men Clara!! Kommer du in så tveka inte gå den, det kommer att bli så bra så bra, om du väljer att inte gå, bara för att det kanske känns fel för att du så nyligen gått i skolan, så tänk så här: Jag lever nu, vem vet om jag har möjligheten att gå om ett eller två år, du kan alltid hoppa av om det skulle kännas helt galet, men söta du 27 år och framtiden framför dig! Själv har jag jobbat på kontor i över 20 år ända tills en dag jag fick nog, sökte en trädgårds utbildning samma dag kom in efter en vecka, gick till chefen och begärde tjänstledigt, nopp sa han! HA! sa och sa upp mig, har sedan dess jobbat med trädgård under säsong och kompiterat med en tre årig keramik utbildning pluss kurser på bla sätergläntan i textil, trivs nu med livet är 52 år. Men skulle jag leva om så skulle jag satsa fullt ut på hantverkskunskap, typ den utbildningen du sökt, inte minst för att få tillgång till det nätverk som en utbildningen erbjuder och naturligtvis kunskap, så kör på vännen, så länge vi har möjlighet att få tillgång till studielån/bidrag så go for it girl! Bra tips om Bohus slöjd, jag lämnar gärna min a keramiska skulpturer till dig för försäljning, du ser det har redan börjat rulla!!! kram på dig och tag en sak i taget, livet fixar resten En lycklig stickande kramiker på Kinnekulle, Marika

keramikern på kullen said...

Oj missade hadde konto i google/ Marika

Anolie said...

Jag tror på att följa hjärtat och magen!

Det finns inga "måsten" eller "borden" i hur en karriär ska se ut, varken för studiekarriären eller yrkeskarriären. Go for it!


*pepp från en som också söker sin väg*

Louise said...

Förstår precis din känsla. Jag själv blev klar sjuksköterska för två år sedan, men efter ca halva tiden kände jag att det inte var helt rätt. Velade fram och tillbaka, å ena sidan å andra sidan...jättejobbigt! Men bestämde mig för att gå klart, och har inte ångrat det. Av en händelse blev det en tjänst ledig i garnbutiken i stan och jag tog chansen! Nu jobbar jag heltid med handarbete och tror att det är jätteviktigt att vi "unga" tar över slöjdstafettpinnen. Jag ser det nästan som en mission att sprida handens och skapandets kraft till människor. Så - kämpa för slöjden!! Och försök att inte lyssna för mkt på personer som hyllar karriär,pengar och effektivitet...

Anonymous said...

Plugga på!