Friday, August 19, 2011

Beatnik

Äntligen! Som jag tänkt på den här tröjan. Jag vill sticka den i bomullsgarn, men det har tagit lite tid att hitta ett som passar, men nu tror jag allt jag har en vinnare! Nämligen Järbos soft cotton i en ljusblå färg, från Tummelisa. Nu behöver jag bara sisådär 15 nystan till så kan jag börja sticka på riktigt.

Mönstret är alltså Beatnik från Knitty, det är gratis och du hittar det här.

Dagens tips är förresten att sticka provlappar. Ja, det är rätt trist, och ja, det tar ju lite tid, men herrejösses vad den tiden tjänas in sen! Att lägga ner massor med sticktid på en tröja som inte passar eller som har alldeles fel stickfasthet och blir lös/hård etc, det är så tråkigt. Jag gissar dock att det är en lärdom man måste ta till sig den hårda vägen, dvs genom att sticka ett antal tröjor som inte passar (det har jag gjort, en hel hög med felsittande tröjor).

5 comments:

kamilla said...

Haha, jag tror inte på provlappar (är en hemsk stickerska) jag tror att jag har stickat 2-3 provlappar någonsin, men då har jag inte heller stickat så många större plagg.

Anonymous said...

jo tack, provlappar är det som gäller! Nu har jag fattat det, jag har haft för bråttom att komma igång med tröjor som jag bara stickat på utan att mäta noga som det alltid står i beskrivningar! Resultat; usel passform och bara att repa upp och börja om. väldigt tidskrävande och urtråkigt! Till skillnad från att läsa din blogg som är urtrevligt!

Sunna said...

kommer bli finfint

Knitarina said...

Har också lärt mig det där med provlappar den hårda vägen.Är numera flitig på den punkten när det vankas större projekt.
Beatnik är himla snygg. Och flätor kan man ju bara inte få nog av. Ska bara sticka färdigt en sjal, sen blir det efterlängtade flätor för mig med, men i en annan variant.

Jessica said...

Jag tror den kommer bli hur fin som helst. Mönstret kommer verkligen till sin rätt med det där garnet och färgen är så fin, som en lugn himmel.