Saturday, April 23, 2011

Rosa för pojkar

“The generally accepted rule is pink for the boys, and blue for the girls. The reason is that pink, being a more decided and stronger color, is more suitable for the boy, while blue, which is more delicate and dainty, is prettier for the girl.”
utdrag ur Ladies Home Journal från 1918

Om ni vill ha nåt intressant att läsa i påskhelgen rekommenderar jag artikeln When did girls start wearing pink. Jag hittade den via en blogg, men minns inte längre vilken! Skulle gärna ge lite länkkärlek om mitt minne bara var bättre.


För lite mer skrämmande men ändå ganska underhållande nyheter på samma genus-tema kan jag verkligen rekommendera att man ser det här klippet från the Daily show. Tänk vad lite rosa färg på naglarna hos en pojke kan uppröra vissa människor!
Det hittade jag via en av de roligaste bloggarna jag vet, Karins Konstgrepp.


2 comments:

Karolin said...

Jag har också läst om det där tidigare. Intressant.

Beträffande de rosa tånaglarna. Jisse vilken nyhetstorka det verkara vara over there.

Yoko said...

jaa..och i andra länder gäller inte samma färg-terror...Flera av mina ryska vänner menar att de inte ALLS har samma färgpolis eller regler när det gäller färger! Så det så! :)