Thursday, March 10, 2011

Paris!

Åh, nu längtar jag om möjligt ännu mer efter våren, och mer specifikt efter 7:e April. Då åker vi till Paris... åååå, längt!

Jag har aldrig varit där, så nu undrar jag om ni har några paris-tips? Vi ska bara vara där 3 nätter, så vi hinner inte så jättemycket, men är det nåt man absolut inte får missa?
Jag skulle gärna se Eiffeltornet, Louvren, Notre Dame, promenera i Marais, äta macaroons på Laduree och besöka marknaderna och parken vid Les Halles. Och fika massor såklart!

Bilden har inte jag tagit såklart, det har Cherry Blossom Girl gjort.

10 comments:

Sofia said...

paris är underbart! tyvärr har jag inga specifika tips eftersom det var ganska länge sedan jag var där, men försök att promenera så mycket som möjligt så får ni se massor med fint.

kamilla said...

När vi var i paris för två år sedan (det känns inte som om det var så länge sedan) så gick vi till Notre Dame när det var högmässa, jag hade inte sovit på natten eftersom vi åkt tåg från provence så jag trött och som alltid extra känslig när jag är i katolska kyrkor började gråta, men det var fint, jättefint faktiskt. Haha.
Men annars så gick vi mest runt, Louvren tog vi på 15 minuter (dvs Venus de Milo och Mona Lisa).
Men jag tyckte det bästa var nog att bara gå runt och kolla och mysa faktiskt, vi gick ju upp i Eiffeltornet också och trots att jag var arg för att vi ställde oss i fel kö och det var tre timmars kö för att ta sig upp så var det värt det när man väl var uppe, det var väldigt fint.
Vi var ju där så vi åkte hem den 14 juli på morgonen, så det var massor med aktiviteter överallt, det var roligt.

Karolin said...

Shakespears Bookstore!

Inte särskilt långt från Notre Dame. Den är fylld med böcker från golv till tak. Har små trappor upp och små rum. Ägaren låter även unga författare både skriva och bo i butiken. Så himla fint. Det är ett måste, nu blev jag jättesugen på Paris och besöka den här bokhandeln igen!

Anonymous said...

Sacre Coeur och utsikten därifrån får ni absolut inte missa, det är min favoritdel av Paris :)

Anna-Karin said...

Hej,
Du har en Award att hämta på min sida
Hälsningar
Anna-Karin

Emma said...

Sacre Coeur - underbar utsikt där uppifrån och hela området det ligger i, Montmartre. Dessutom finns en supermysig liten garnbutik som heter La Drougerie (http://www.knitmap.com/locations/la-droguerie). Det kan vara bra att klämma fram några artiga fraser på franska för, som många fransmän, är engelskan lite knagglig. De har garn som hänger längs väggarna, och massa fina knappar och band och annat vackert, och så springer de ner i källaren och nystar det garn du valt ut. Värt ett besök, tycker jag!

Anonymous said...

Quai Branly-museet är väl värt ett besök. Ligger inte så långt från Eiffeltornet. Kolla in www.qauibranly.fr
La Drogerie är också ett måste, även om du inte skall köpa ngt. Försök gå dit mitt under eftermiddagen efter öppnings- och lunchrusningen. Ligger precis vid St Eustache-kyrkan som ligger vid Les Halles. De är vana vid utlänningar men pratar bara franska själva.
Ha en trevlig resa!
Ann

Clara said...

Tack för era tips! Vi har så mycket vi vill göra redan, så vi hinner nog inte åka bort från stadskärnan. Men La Drougerie och shakespears bookstore vill jag absolut hinna med!

idiofon said...

jag var i paris i 3 dagar för ett par år sedan och jag ska berätta vad de absolut bästa upplevelserna var:

1. cité de science (eller om det hette något liknande). det är som en blandning av tekniska muséet och naturhistoriska och kanske något mer. jag fastnade på deras matematikutställning som var helt sjukt fascinerande. man hann inte med allt man ville se dock, för det var så stort.

2. det där muséet för modern konst, med de där berömda färgglada figurerna utanför. mycket bra.

3. marknaden som ligger lite norr om stan, nära science-grejen. härlig loppmarknad. och så passar man på att äta crêpes.

4. en mysig mezerestaurang som stod i min kompis guidebok.

alltså inte eiffeltornet, monalisa och sånt.

Anonymous said...

Sacre Coeur för utsikt å för att det är sååå vackert där å montmartre med målarnas torg, så kul å se alla konstnärer som står å målar. Å ofta olika "gatuartister" av olika slag!

Sen älskar jag ju Louvren så jag skulle kunna spendera flera dagar där men det gör man ju när man kommer dit en andra gång :D

Å tänk, ibland blir det bättre när man inte planerar för mycket utan bara "är" :P

/joanna