Thursday, January 20, 2011

Coraline - tips för att underlätta smockning

Efter evigheter av slätstickning blev jag glad när jag kom till smockningen på Coraline, för jag tänkte att nu äntligen händer det nåt! Sen satt jag och svor istället... det gick långsamt, jag tappade den extra stickan hela tiden och det var helt enkelt inte kul.

Vad gör man då? Jo, man kollar på tips på Ravelry såklart! Som tur var hade en annan kvinna haft problem med samma sak och lyckats komma på ett smidigare sätt att sticka så att man slipper den extra stickan. Jag har bara översatt hennes tips till svenska, så all cred måste gå till henne!

Smidigare version av smock 6:
1) Den första maskan du kommer till är en rät. Innan du stickar den: lägg garnet ett varv runt själva maskan motsols (du börjar och avslutar med garnet bakom arbetet. Sticka maskan rät. Nu ligger det en garntråd framför maskan, den återkommer du till senare.

2) Sticka 4 aviga maskor

3) Sätt in den vänstra stickan i den horisontella garntråden som du fick i steg 1 och dra försiktigt så att du får en ögla. Sätt öglan på den högra stickan.

4) Sticka nästa sticka rät, och dra sen öglan du fick i steg 3 över den räta maskan du just stickan, precis som när man gör en ödhpt. Klart!


Quick translation: I'm knitting Coraline, and nearly got insane while doing all the smocking. Luckily another woman had the same problem and came up with an improved smocking. I just translated it into swedish, the english version is found here.

No comments: