Friday, October 15, 2010

På jakt efter kakao

Jag börjar känna mig hemma här i Madrid nu, det som fortfarande är krångligt är att handla. Efter ett tag har jag lärt mig att keso och knäckebröd finns på Lidl, smör, färsk mjölk och cremé fraiche finns på Carrefour och El Corte Ingles, quinoa och bulgur finns i hälsokostaffären. Så långt är allt bra, men det finns en grej jag fortfarande inte hittat någonstans: kakao!

Utbudet av kakao kan för det otränade ögat verka stort, men läser man lite noggrannare inser man att all kakao är för att göra varm choklad, dvs med ca 75% socker i.

Nu vet jag i alla fall att det krävs ca 17 matskedar av oboyliknande pulver för att göra kladdkaka. Man får minska på mängden socker och vetemjöl bara, så blir det faktiskt helt ok!

English: I have found almost every food I like here in Madrid: cottage cheese, fresh milk, butter and so on. But I still haven't found any kakao, so yesterday I made brownies with hot-chocolate powder. It actually turned out quite fine!

4 comments:

j´shörnan said...

kakao i spanien och i portugal är faktiskt som mörkblockchoklad och heter chocolate de pasteleiro kolla om du hittar i choklad hyllan på stormarknad lycka till

einar said...

ha, vi hittade riktig kakao på El Corte Inglés!

Sara said...

Mercadona och El corte ingles har.

Sjömans-Elin said...

Ha ha ha! Jag har också gjort kladdkaka på Oboy en gång. Men något blev fel och den fick ätas med sked. I soppskål. :)