Saturday, July 3, 2010

Äntligen sommar!

De här två små figurerna hälsar glad sommar från min balkong! Just nu är de skalliga, men jag tänkte försöka ge mig på att virka hår för första gången. Tanken är att den med kjol ska få tuppkam och den med hängslebyxor ska få flätor. Någon som har några tips?
Jag har kollat upp lite tutorials, tex den här och den här, men det verkar lite krångligt så andra tips mottages tacksamt.

Amigurumisarna är gjorda i safran från garnstudio, jag har använt virknål 3,25 mm. Mönstret till den med hängslebyxorna är från Mia Bengtssons bok och den med kjol har jag freestylat fram själv.

Tack också för alla pepp-kommentarer om Madrid! Det lutar åt att vi flyttar 20 september för den som undrar.

2 comments:

Anonymous said...

Hej!

En jätteenkel och bra beskrivning på hur du gör hår till en virkad docka finns på stjernfalls blogg. Kolla hennes mönster, där finns en rödhårig docka, och i det mönstret har hon gjort en tydlig beskrivning på hur hon har gjort håret.

Lycka till!
Natalia

Magganmagi said...

Underbart genusmedvetet av dig Clara med de frisyrerna på de söta dockorna!
Applåd för det!
Maggan