Friday, February 17, 2017

Av var och en efter förmåga

Det här broderiet började jag på förra påsken om jag minns rätt, och som vanligt med broderier så tycker jag att det är planerandet som är det roliga med själva genomförandet är rätt trist. Måste komma ihåg detta inför framtiden! Har en miljard olika grejer jag vill brodera men verkligen ingen lust att utföra själva broderiet. Tillslut blev den här i alla fall klar, mest för att jag under en tid inte alls hade någon lust att sticka.

Uppsättningen med häftstift är inte tänkt att bli den slutgiltiga, det var mest att jag ville få upp den på väggen. Förhoppningsvis får den en bättre uppsättningen så småningom! Kanske på en annan plats också (önskar mig tex ett gulligt torp att hänga upp den i, behöver ett torp för att matcha bonaden). För första gången använde jag räknelinne och det var lite pilligt, aidaväv är ju så enkelt, men så blev det också ca tusen gånger snyggare med räknelinne.

Citatet hoppas jag att alla känner igen (hehe), det är något av det finaste jag vet och något jag verkligen kan skriva under på. Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. Behöver inte vara svårare än så.

Monday, February 13, 2017

Hjortvantar från Dalsland

I väntan på att jag ska orka plocka fram kameran så kan jag visa en bild på de här vantarna som jag stickade 2014 (!). Jobbigt när årtalet står inuti handen så att det inte går att låtsas som att jag stickade dem nyss. Nix 2014 var det och de blev fotade då också, de har bara hamnat inte visats på bloggen förrän nu.  

Från början var det tänkt att bli ett mönster åt Slöjd i väst, förlagan till dessa vantar är nämligen ett par vantar som troligtvis stickades runt sekelskiftet i Dalsland. När jag blev sjukskriven lades dock alla projekt på is och jag har fortfarande inte orkat ta tag i det. Kanske händer det i framtiden, det får vi se. Just det här exemplaret använder Andreas flitigt i alla fall, det är hans initialer som står på insidan av den ena vanten.

Saturday, February 11, 2017

Långa flätor

Det händer inte så mycket här på bloggen just nu, jag har helt enkelt inte orkat plocka fram kameran för att fota det jag gjort. Men jag vet att ni vet hur jag mår och att ni förstår! Och stickar och syr gör jag förstås, tex har jag stickat den här mössan med flätor till Astrid. Egentligen ville hon inte att jag skulle ta kort på den så jag fick ta några snabba mobilfoton bara. 

Filmen Frost är en stor favorit här hemma (precis som hos alla barn i den åldern) och i den har både Anna och Elsa långa flätor. Så när jag fick se min kompis Katarinas stickade mössa med flätor så visste jag direkt att jag måste sticka en sån till Astrid. Perfekt till barnet som avskyr allt vad borstar heter och alltså jämt får så mycket tovor i håret att vi måste klippa det (jo vi har både balsamspray och tangle teezer, hjälper men inte tillräckligt). 

Konstruktionen är enkel, först stickade jag 6 stycken i-cords på 30cm som jag sen infogade i resåren. Stickade mössan på frihand och avslutade med att fläta flätorna och sy ihop dem längst ner. Astrid älskar mössan och har haft den på sig nästan varje dag de senaste två veckorna. Bra betyg!

Garnet är rosy green wool big som jag färgat själv, lite mindre än en härva gick det åt.

Och om ni undrar över nedre bilden så är det Astrid som blivit mutad för att över huvud taget gå ut förra söndagen, vi ville verkligen gå en promenad och det gick hon bara med på om hon fick sitta i vagnen med filt över sig och ha surfplattan att spela på... Hon är helt klart den bästa i familjen på att förhandla!

Friday, February 3, 2017

Ett pennfack

Astrid behövde ett pennfack till sina pennor så tillsammans valde vi ut ett tyg och så sydde jag ett.

Valet av mönster föll på Open wide zippered pouch, ett gratismönster som precis som namnet antyder går att öppna upp helt så att det blir bra överblick över innehållet. Jag gjorde mediumvarianten men eftersom jag ville ha det som pennfack gjorde jag det kortare, 12x6 inches. 

Tyget köpte jag för längesen hos Miss Matatabi, kunde bara inte låta bli! Visst är det helt fantastiskt med de olika cirkusdjuren plus trianglarna? Bra val av Astrid att välja det till pennfacket tycker jag!

Tuesday, January 24, 2017

Mjukt grått garn

När det gäller garn så är det en sak jag alltid är på jakt efter: grått mjukt garn. Det är den absolut svåraste färgen att få till i färgning och för att jag ska tycka att det är fint måste det nästan vara naturligt grå ull. Dandelion-Anna och Tant Kofta-Lotta färgar båda två riktigt fina grå, färgspecialister som de är, men det är ändå något särskilt med naturligt grått. Dock så är naturligt grått av någon anledning alltid mycket strävare än vitt, och kombinationen naturligt grått + mjukt är alltså sällsynt. Visjögarn i grått är strävare än det vita tex. 

Nu har jag hittat ett garn som stämmer in på mina önskemål. Det är ett franskt garn från företaget De Rerum Natura och just det här garnet heter Ulysse. Det känns både rustikt och mjukt på samma gång! Jag är superkänslig mot kliiga garner (högkänslig person med adhd, är känslig mot allt obekvämt på kroppen) och det här är kanske på gränsen till för strävt men jag tror att det ska funka. Jag hoppas i alla fall det och har lagt upp till en Slanted Sleeven i färgen Granit.

Beställde två udda nystan i andra grå toner också för att se hur de ser ut. På bilden syns förutom Granit (de mörka nystanen) ett nystan Goeland som har en superfin ljusgrå färg. Sen beställde jag ett nystan Poivre et sel också men det har jag hunnit ge bort innan jag kom på att jag skulle fota det. Den färgen passade inte mig, mer beige. Kanske skulle kalla det havrefärgat.


Har ni tips på andra mjuka grå garner? Jag har några favoriter sen tidigare, kanske lika bra att lista dom om någon annan också är på jakt efter mjuka gråa garner. Vilka som är naturligt grå eller inte är jag inte säker på, men det här är några grå jag gillar (har säkert glömt några också) (ej sponsrad av någon i listan tyvärr). Alla länkar är till mina ravelry projekt som sen länkar vidare till mönster och garn.


Coast från tex Magasin Duett eller Holst i färgen Lead (mörkgrå) som jag stickat en Blue Sand i.

Chickadee från Quince and co i färgen iceland som jag stickat en Damejakke Loppa i.
Cascade 220 wool i färgen 8401 som jag bland annat stickat en Migration, en Skiff hat och Kristinehamn kofta i.
Peruvian Highland wool i färgen 954 som jag bla stickat en Héla i (dock tycker jag det garnet noppar lite när det används till tröjor o koftor).
Magasin Duett Mohair tweed i färgen grafitgrå som jag stickat en Little wave i.

Saturday, January 21, 2017

Om hur jag blev en sån som tränar

Det här är något jag tänkt skriva om länge men dragit mig för eftersom det är ett känsligt ämne. Vad är det då? Jo träning faktiskt. Lovar att det här inte ska bli en träningsblogg, kommer eventuellt aldrig skriva om träning i framtiden, men jag vill ändå dela med mig av vad träningen betytt för mig. Det här kan nog bli långt och handlar mycket om privata grejer, psyke och tarmsjukdom bla. Jag hoppas att ingen känner sig pressad av det här inlägget - det är helt okej att inte träna, och är du som läser i början av att återhämta dig från en utmattning så är det mer än nog att bara ta sig upp ur sängen. Jag vill ändå berätta om hur mycket träning hjälpt mig, kanske kan det inspirera någon.

Förra våren, i mars-april någon gång, hade jag väldigt många motgångar. Försäkringskassan avslog mitt ärende eftersom jag inte har någon sgi (var student och dessförinnan mammaledig innan jag blev sjukskriven) så jag stod plötsligt helt utan inkomst. Samtidigt sa min terapeut upp kontakten väldigt hastigt eftersom jag var för sjuk för henne. Dessutom hade jag under kort tid tappat 10kg i vikt utan att jag hade någon anledning till det, åt precis som vanligt. Bajsade blod och gick ner i vikt men alla prover och testar visade bara att allt var normalt så sjukvården kunde inte hjälpa mig där heller. Jag visste inte vad jag skulle göra. Inga pengar (dock en sambo med pengar plus ett arv på banken, så tack o lov ingen akut kris där), ingen hjälp med psyket i sikte (ny kö till ny psykiatri pga utsparkad från gamla, jo faktiskt utsparkad) och ett tarmsystem i totalt uppror. Ärligt talat kändes allt rätt så kört för min del, inte ens på psykakuten fick jag hjälp. Och så allt det gamla vanliga med utmattningen då, i form av yrsel och trötthet och 38-graders feber ett par gånger i veckan.




Men ungefär ett halvår tidigare hade jag långsamt börjat träna yoga. Jag har alltid gillat yoga och när jag hittade en bra träningsform med yoga via youtube så kunde jag få till en rutin med att träna. Och så under våren när allt bara var skit och jag var helt desperat så tänkte jag att jo men alla säger ju att träning hjälper både psyke och tarmar så jag testar väl det. Eftersom jag redan tränade yoga via Youtube och gillade det så sökte jag på träningsvideos där och satte igång. Satte som mål för mig själv att träna varannan dag, ca 20-40 min per gång. Eller bara en kvart om allt kändes omöjligt. Och vet ni, jag började gilla det! Nu fick jag snabbt belöning i form av regelbunden avföring (ska ej gå in på detaljer här men jag har en rätt svår variant av IBS och har alltid mycket problem med magen). När jag tränar är min mage tusen gånger bättre än utan träning. Det gav mig motivation till att fortsätta.


Efter ett tag började jag märka att jag mådde bättre psykiskt. Jag orkade leka mer med Astrid, laga mat, handla, allt sånt där som vanliga människor orkar. Fick tillbaka lite lust att göra saker. Kunde tom gå en eftermiddag på Liseberg med Astrid och Andreas (sen efter det fick jag visserligen feber såklart och tillbringade hela nästa dag i sängen, men ändå!). Träningen har hjälpt mitt psyke så otroligt mycket mer än alla de antidepressiva och ångestdämpande läkemedel jag har fått. Jag har fortfarande låååångt kvar innan jag blir frisk, men jag har kunnat förstå att det faktiskt finns hopp, allt är inte kört. Och att ha fått tillbaka hoppet betyder så otroligt mycket.


Nu har det gått nio månader sen jag började träna regelbundet och jag har fortsatt att träna varannan dag. Är så otroligt stolt över mig själv, över att jag fortsatt! Det är också så häftigt att se hur kroppen utvecklas, hur jag när jag började träna kunde behöva pausa en video 5-6ggr bara för att andas och inte dö men att jag nu klarar samma video helt utan problem och utan att behöva pausa. Under de varmare månaderna har jag också börjat löpträna. Det ger mig också självförtroende att orka göra utflykter, för kan jag springa 6-7km (alltså inte springa alla, jag varvar gång och jogg) så kan vi som familj göra fler längre utflykter för jag vet att jag orkar.




Om ni orkat läsa ända hit kanske någon också är nyfiken på vad jag tränar? Förutom att löpträna med en c25k app (c25k står för from couch to 5 kilometer, alltså från soffan till 5km) så tränar jag med Youtube och Cody. Det här är mina favoriter:


Fitness Blender

Rakt upp och ner träning med bara hantlar eller kroppsvikt som redskap. Deras pass känns välgjorda och jag uppskattar verkligen att de aldrig säger saker som "kom igen nu, dags att få kroppen du drömt om" osv, hatar såna saker men tyvärr är det ju väldigt vanligt som någon slags pepp (snälla alla tränare sluta med det). De har mängder med olika pass för allt från nybörjare till mer erfarna, och både kondition och styrka. Tex det här passet gillar jag.

30 day shred med Jillian Michaels

En riktig klassiker i hemmaträning med rätt många år på nacken. Riktigt bra basträning! Har tre olika nivåer, jag har mest kört nivå 1 och 2. Tränar hela kroppen inkl uppvärmning och lite stretching. Hantlar i olika vikter behövs, de i videon har samma hela tiden men det funkar inte alls för mig, jag växlar mellan 1-3kg. Tips är att köpa hantlar o träningsgrejer på Rusta, de har bra och billiga och dessutom fint färgglada hantlar.

Popsugar Fitness

Alltså här är det risk för viss klämkäckhet men jag gillar ändå den här kanalen. I alla fall när de är på en lagom nivå med käckhet. Tex gillar jag det här kettlebell passet eller det här med hantlar och kroppsvikt som också har en väldigt rolig tränare som håller sig på rätt sida om käckheten enligt mig :).

XHit Daily

Även här lite väl klämkäckt ibland plus mycket kommentarer i stil med "tänk på hur snygg din rumpa kommer bli i tighta små shorts" (kräks på sånt) men står man ut med det är många pass roliga. Måste dock också stå ut med att namnen är töntiga, tex är ett av mina favoritpass Kim Kardashian Butt workout. Får lätt personlighetskris av att tycka om ett sånt träningspass, vem är jag?! Det är många 10-minuters pass här så jag brukar plocka 3-4 stycken för att få ihop ett lagom träningspass för mig, men de dagar jag verkligen inte orkar träna brukar jag ändå kunna få till en 10-minutare. Det är ju faktiskt bättre än ingenting. Cardio Kickboxing är tex ett bra sånt kort pass som jag ofta kör som en slags uppvärmning.

KaisaFit

Det här är min träningsidol no1. Vilken spänst och styrka hon har! Följer bla henne på Instagram, men hon har också roliga pass på Cody som är en träningssida. Blir man medlem där kommer några pass gratis, men jag kan också rekommendera att köpa hennes MX30 som jag gillar skarpt. De flesta pass där är ca 30min inkl uppvärmning och inga redskap mer än en matta och en handduk behövs. Dock innehåller passen många hopp så det är nog bra att inte ha några grannar under sig, alternativt bra kontakt med sina grannar då! Jag gillar också Kaisa för att hon har så bra syn på kroppen och träning, det handlar ingenting om utseende utan bara om förmåga och glädje.

Yoga with Adrienne

Tyvärr gör jag inte så mycket yoga som jag önskar längre, det har kommit lite i skymundan till förmån för annan träning. Men om jag tränar yoga gör jag det med Adrienne. Hon är avslappnad och kul och lagom flummig eller hur jag nu ska säga. Kan varmt rekommendera hennes 30 days with yoga som jag kört flera gånger.

Har ni några tips på träningspass till mig? Jag hoppas på att kunna gå till ett gym i framtiden, men just nu är jag inte psykiskt stark nog för det. Har utvecklat en lättare social fobi under min utmattning, det är tydligen väldigt vanligt att göra det. Så gym går bort, och jag måste säga att det här med att träna hemma passar mig väldigt bra. Bara grejen att träningen kan ta en halvtimme och sen är det klart! Då är det lättare att motivera sig själv. Inga väskor att packa eller tid att lägga på att ta sig någonstans. Eller det värsta jag vet, duscha tillsammans med andra.

Friday, January 20, 2017

En skjortklänning till Astrid

Jag har sytt en skjorta till Andreas (fortfarande inte fotograferad) och när Astrids såg den så sa hon att hon också ville ha en skjorta. Men det skulle vara en skjorta som var en klänning samtidigt enligt henne. Inga problem tänkte jag, jag syr en skjortklänning! Perfekt till julafton (ja detta var alltså innan jul). 

Skjortklänningen blev inte klar förrän en bit in i januari (så kan det gå) men det var nog lika bra för Astrid hatar den. Hon har fortfarande inte provat den. Enligt henne är detta ingen skjortklänning, så uppenbarligen har vi inte samma bild i huvudet av hur en sådan ska se ut. Ser fram emot när vi kan rita och skissa tillsammans och planera eventuella plaggs utseende...

Nåja, jag är i alla fall väldigt nöjd med den och den var dessutom rolig att sy. Jag ville sy en sån lite gammaldags murarskjorta till henne och i min jakt efter såna hittade jag mönstret Prepster Pullover. Jag sydde storlek fyra år och gjorde inga ändringar förutom att jag förlängde den till en klänning då. Bra mönster tycker jag med tydliga instruktioner, och jag är glad att den inte innehåller lika många detaljer som en skjorta till vuxna (vissa saker är förenklade, tex är innersömmarna inte dolda som på vuxenskjortor). Jag skulle vilja sy en ljusblå sommarskjorta till henne också, men får se om hon skulle acceptera en sådan.